سبک زندگی در آیینه گام دوم انقلاب

یادداشت سیدحامد اسحاقی
دوشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
کد خبر :  ۱۰۹۹۹۹

بیانیه گام دوم انقلاب در زمینه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین المللی شامل مواردی می شود که باید مورد بررسی و پژوهش قرار گیرد. این بیانیه ابعاد مختلف داخلی، منطقه‌ای و  بین‌المللی کشور را در گام اول انقلاب به خوبی تبیین کرده است. از سوی دیگر، در چهلمین سالگرد انقلاب، دشمنان و مخالفان جمهوری اسلامی با فضاسازی سعی در القای این نکته داشتند که انقلاب اسلامی به اهداف و رسالتش دست نیافته و در نتیجه امکان تداوم این انقلاب وجود ندارد. پس از پیروزی انقلاب، دومین مرحله‌ی این فرآیند، نظام‌سازی اسلامی بود. مرحله‌ی سوم، دولت‌سازی اسلامی و مرحله‌ی چهارم تشکیل جامعه‌ی اسلامی و نهایتا مرحله‌ی پنجم تمدن‌سازی اسلامی است. ما در واقع مرحله‌ی ابتدایی را پشت سر گذاشته‌ایم. براساس اندیشه‌ی سیاسی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انقلاب اسلامی یک امرِ همچنان در حال شکل‌گیری، در حال حرکت و پویا است و تمام نشده است. مرحله‌ی نظام اسلامی مبتنی بر نظریه‌ی ولایت فقیه تحقق یافته است. نظام‌سازی صورت گرفته و سپس ارکان این نظام شروع به فعالیت کردند و چهار دهه را پشت سر گذاشتند. در واقع طبق این تحلیل در دهه‌ی پنجم وارد مرحله‌ی تمدن‌سازی می‌شویم اما موفقیت ما در این مرحله بیش از هر چیزی در گرو «دولت‌سازی و جامعه سازی اسلامی» است. تحقق این دو مرحله می‌تواند ما را وارد گام بعدی کند.

موضوع سبک زندگی همواره از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری بوده که از دهه اول انقلاب تا کنون تاکیدات زیادی در این رابطه داشته اند و از همین روی در بیانیه گام دوم انقلاب نیز به آن اشاره شده است. ایشان بارها در سخنرانی ها و پیام ها به موضوع سبک زندگی پرداخته و مواجهه با سبک زندگی غربی را بر همه به خصوص جوانان لازم دانسته اند.

سبک زندگی گستره ای وسیعی از موضوعات اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، هنری و .. را در بر میگیرد که باید در تمام شئونات زندگی مورد تحلیل و بررسی قرار داد از اصلاح الگوی مصرف گرفته تا نحوه استفاده از فضای مجازی و چگونگی مقابله با تهاجم فرهنگی.  متاسفانه در بحث رسانه و فضای مجازی شاهد کاستی ها  و معضلات عدیده ای هستیم به گونه ای خود گاهی مبلغ سبک زندگی غربی در بین خانواده های ایرانی شده است. در اکثر سریال ها و فیلم های سینمایی و فیلم های منتشر شده در بستر فضای مجازی با خانواده ای متمول  با ثروت باد آورده و خانه های به اصطلاح لاکچری و زندگی مرفه روبرو هستیم. در واقع در موضوع مخاطب شناسی نه تنها خوب عمل نشده بلکه ضعف هایی هم مشاهده می شود. به خصوص سینما و تلویزیون  که گستره مخاطب آنها وسیع تر بوده و اقشار متوسط و پایین جامعه را شامل میشود.

در حالی که دغدغه عمده جوانان بحث ازدواج می باشد و از طرفی موضوع ازدواج آسان مطرح می شود، رسانه ها تا چه حد توانسته اند ازدواج آسان را ترویج کنند در اکثر پیام های بازرگانی تلویزیون و فیلم های منتشر شده در فضای مجازی خانه های کاخ ماندد بت دکوراسیون و وسایل لوکس خارجی و مارک دار نشان داده می شود که هزینه تهیه آن با حقوق مادام العمر یک کارمند هم برابری نمی کند حال انتظار داریم فرزندان مخاطب این رسانه ها که عمدتاً از افشار کم درآمد و متوسط هستند برای تهیه جهیزیه از لوازم تولید داخلی استفاده کند. در بحث مصرف گرایی و فرزند آوری نیز اوضاع فرقی نمی کند. اکثر خانواده های امروزی در سریالها و فیلم ها دارای یک فرزند و در نهایت دو فرزند هستند در حالی که در همان غرب فرزند آوری از سیاستهای اصلی جمعیتی به شمار می رود شاهدش هم سریال ها و فیلم های خارجی هستند که از رسانه ملی پخش می شود.

بنابراین اهالی رسانه و هنرمندان وظیفه ای خطیر در تحقق سبک زندگی اسلامی ایرانی در آیینه گام دوم انقلاب بر دوش دارند. در این بین نباید از نقش هنرمندان جوان انقلابی و فرهیخته چشم پوشی کرد. مفهوم آتش به اختیاری که مقام معظم رهبری فرمودند را می توان توسط این جوانان در آیینه گام دوم انقلاب معنا بخشید که منتظر مسئولین و نهادهای مختلف نمانند و خود وارد میدان بشوند. ورود جدی به بحث فضای مجازی انکار ناپذیر است و جوانان مومن و انقلابی نباید در زمینه غفلت کنند چرا که کوتاهی در این زمینه خسارات جبران ناپذیری در پی خواهد داشت.  

فلذا در گام دوم باید به سبک زندگی توجه ویژه ای از سوی نهاد ها و ارگانهای متولی فرهنگی و اجتماعی صورت گیرد. مقام معظم رهبری نقشه راه را تعیین کرده اند و حال وظیفه مسئولین و رسانه است که باید در عملیاتی کردن این نقشه راه همت گمارند. همانطور که گفته شد یکی از راههای عملیاتی شدن بیانیه گام دوم انقلاب اعتماد واقعی به جوانان می باشد. در هر کجا که به جوانان میدان داده شده موفق عمل کرده اند.

جامعه دانشگاهی می تواند نقش ویژه ای در پرداختن و ارائه راهکارها در بحث سبک زندگی ایفا نماید. یکی از موارد، حمایت از پایان نامه ها و پژوهش های مرتبط با موضوع است به نحوی که نتایج پژوهشها و پایان نامه ها در اختیار صاحبنظران و کارشناسان و مسوولین مرتبط امر قرار گرفته تا در تصمیم گیری های کلان مورد توجه واقع گردد.

اکنون که در ابتدای چهل سال دوم انقلاب هستیم باید نقاط قوت و ضعف چهل سال اول در زمینه سبک زندگی را به طور دقیق تحلیل و بررسی کرد تا بتوان مولفه های اصلی سبک زندگی اسلامی ایرانی را در کل شئونات جامعه پیاده کرد.  استفاده از ظرفیت و توان داخلی، میدان دادن به نیروی جوان متخصص، بهره مندی از تجربیات گذشته، تربیت نسل فرهیخته برای گام بعدی انقلاب و تقویت روحیه خودباوری و این که ما می توانیم، از عواملی هستند که در تحقق سبک زندگی اسلامی ایرانی در آیینه بیانیه گام دوم انقلاب باید از سوی دست اندرکاران و مسئولین همه نهادها و ارگانها مورد توجه قرار گیرد.

 

برچسب ها: گام دوم سبک زندگی

ارسال نظر